Monday, May 6, 2013

PUDING TRIFFLE


 Assalaamualaiykum buat semua sahabat dan Salaam Ramadhan!Alhamdulillah syukur kepada Allah kerna memilih kita untuk beramal ibadah di Bulan mulia ini pada tahun ini.


   Sebenarnya saya nak 'share' satu resepi 'best' ni, ramai yang dah 'terer' buat puding ni kan. Kalau di 'google' dalam internet ni memang dah berlambak. Tapi saya saja je nak 'share' yang selalu saya 'duk' buat ni. Kalau ada sahabat nak cuba, cuba laaa, sebab nak buat ni mudah dan cepat! Gerenti si kecil suka kannya, insyaAllah. Ehhh bukan si kecil je yang suka, kita pun suka kan!

   Hari pertama puasa, saya dan penghuni Mahligai Cintaku gagal untuk bangun sahur, sungguh parah!(actually tak pernah berlaku 'kejadian' begini, inilah padahnya kalau tidur lewat! ) Aku Allah Bagi Cuti, jadi takde masalahlah kalau tak bangun sahur tapi kesian sangat-sangat dengan Abuya dan tenteranya, hampir 24jam berpuasa, bayangkanlah dari jam 8pm sampai laa keesokan harinya, waktu berbuka tu barulah mereka dapat isi perut. Huhuhu...., terharu melihatkan 'perjuangan dan kesabaran' mereka. Saya dah bagi kelonggaran kepada anak-anak, kalau tak mampu tak usah paksa diri untuk puasa. Subhaanallah anak-anak kecil ini masih tetap nak puasa, sampaikan waktu berbuka tuu, dah tak boleh masuk makanan, sebab terlalu lemah. :').

   Sebagai ummi, sedaya upaya kucuba untuk hiburkan si kecil ni, salah satunya dengan 'masakan'. Jadi untuk berbuka puasa petang tu, saya buat la Puding Triffle ni, Alhamdulillah mereka sangat sukakannya dan mereka minta aku buat lagi nanti.

  Kakak aku memang 'terer' buat puding ni, asal ada jamuan kat sekolah dia ker, kat rumah keluarga kitaorang ker, kat rumah mak mertua dia ker, dia mesti buat puding ni, yang bestnyer mak mertua dia suka sangat puding ni. Aku tanya kakak  camner nak buat? Kakak cakap mudah jer, tapi aku tak berkesempatan pun nak catit-catit apalagi nak buat, tunggu dia buat je laa, aku tukang makan, kalau aku makan aku makan banyak, kehkehkeh.

  Suatu hari tu, aku tolong kakak aku ni masak-masak masa dia nak wat jamuan kat rumah dia dulu. Masa tu laa aku perhati camner dia buat. Kakak aku cakap,''mudah je kan''....ermmm betul laa memang mudah, nampak macam rumit tapi semudah ABC jer...mula-mula buat laa A, pastu buat B, pastu buat laa C...ekekekek...ngade!

  Sejak hari tu,saya jadi rerajin laa buat puding ni, makanya gembiralah Abuya dan rakyatnya apabila sang Ratu ni dah pandai buat puding macam kakaknya..hahahah..  :P  Ok lah, saya ni kalau nak share resepi pun membebel punya laa panjang....tak payah buang masa baca, terus jer teropong resepi ni ----



PUDING TRIFFLE


Sudah siap tapi tak sejuk lagi. Nanti dah sejuk..boleh upload picnya..heheheh.


Sebaik-baiknya gunakan bekas kaca yang jernih macam gambar di atas, barulah kelihatan cantik dan lapisan-lapisan kek,kastard dan jelly, juga buah-buahan campuran.

Bahan-bahannya;'


Lapisan bawah sekali
  •  Kek gulung/kek lapis 
  • Jus/air buah-buahan koktail.
- Potong kek dan susun dalam bekas kaca. 



Siramkan kek tadi dengan jus buahan koktail(dalam tin), isi buahnya simpan dulu.



 Boleh juga di tabur sedikit di atas kek yang basah tadi.


Lapisan tengah.
  • 1 tin susu cair
  • 4 sudu besar tepung kastard
  • 300ml air
  • 5 sudu besar gula
- Masukkan air dan tepung kastard ke dalam periuk, kacau dulu sehingga tepung sebati dengan air dan susu cair, kemudian letak di atas dapur dan masukkan gula (manis ni kalau nak kurang/lebih,ikut citarasalah) dan kacau lagi sehingga likat.

  
Lepas tu terus tuangkan ke atas lapisan kek tadi

makk aii..kantoii laa kat tepi meja tu...hikhikhikhik.. ada buah betik! :P


Lapisan atas.
  • 1 kotak kristal jelly (bukan agar-agar)
  • 400ml air
  • 1 tin buah-buahan koktail. (yang jusnya tadi sudah dituang ke atas kek)
- Didihkan air atau sukat je air panas dan masukkan jelly dan kacau hingga sebati . Kemudian taburkan buah koktail atas lapisan kastard dan tuangkan jelly yang sudah sebati tadi.

Jelly ni warna nya hijau muda, jadi tak nampak sangat. kalau guna jelly perisa lain, warna lebih menyerlah.


Sejukkan dalam Peti Sejuk.

Siap!.....mudah je kan.....Kalau nak menarik, saya suka tambah aksesori buah, saya suka letak  hirisan kiub buah naga yang warna merah tu, canteeeeeeek dan lagi best, kalau nak mahal lagi, saya letak hirisan buah kiwi, cumanya saya tak pernah la lagi letak buah strawberry, kalau ada buah ni lagi cantik! hihihihihi...Cuba jangan tak cuba, mudah jer Sekarang boleh laa pi kedai beli bahan-bahannya..(^_____________^)
.

No comments:

Post a Comment


Okeyy, Jom kita masuk dapur dan mula masak!!