Tuesday, August 12, 2014

NASI ARAB MENDHI & AYAM BAKAR TANDOORI



#NasiArabMendhi. #AyamTandoori.

Alhamdulillah Allah bagi sedap. 1st time buat NasiArab. Takpela dulu pakai rempah segera ye. Hehe.

Untuk #nasi,
Saya cuma masak dengan rempah Nasi ArabMendhi, hadiah dari sahabat baik Emy Amin. Syukran lakie Mimie. Jazakillah.

#Ayamnya, saya perap dengan rempah tandoori Amal, cuma tambah sedikit serbuk kunyit, garam gula dan sedikit perasa. Bakar dalam magicPan je.

#Sambalnya, saya blend,
4 biji tomato,
5 biji cili api hijau,
1 biji cili hijau.
5 tangkai daun sup. ( Resepi asal guna daun ketumbar atau parsley, apalah daya kat umah sy takde semua tu, so memandai laa saya buat dgn daun sup, resepi asalnya juga tak letak gula, tapi saya suka buh sikit gula, hehe )

Salad pula, cuma mentimun, bwg bombay, kapsikum dan limau nipis untuk diperah pada ayam.

Sedap sangat makan dengan sambal tu. Perghhh.

Dalam pinggan tu, hidangan special untuk Abekusayang a.k.a Abuya .

Sebelum ni, Abuya cakap, dia tak suka sangat NasiArab, lebih suka NasiBeriani tapi bila saya yg masak, haha automatik Abuya suka. . Ni yang best ni.

Anak- anak, laaaagi suka.

So ummie kena buat lagi lah nanti.

Jom laa kita buat nasiArab. Senang dan sedap je.

No comments:

Post a Comment


Okeyy, Jom kita masuk dapur dan mula masak!!