Tuesday, August 12, 2014

NASI BUKHARI

#NasiBukhari.

1st time saya try buat Nasi ni. Asalnya nak masak Nasi Ayam je. Tapi memandangkan beras Bhasmati Faiza n rempah Nasi Bhukhari Faiza duk tersimpan lama dah dalam almari tu.

Kesian saya tengok, macam 'dia' asyik tanya, '' bila nak 'buat' saya, bila nak buat saya''.

So, saya terrrrrrbuat lah Nasi Bukhari ni.

#Resepi.

Ok, mula- mula buat stok ayam atau daging. Saya letak bwg putih n sedikit halia untuk hilang hanyir ayam. Garam secukup rasa.

1kg beras basmathi di basuh dan rendam sekejap. Masukkan stok ayam tadi atau stok daging ( kalau buat daging laa ). Dan bahan- bahan yang di tumis di bawah ni.

*Sukatan air >1 cwn beras =1 cawan air.

●Tumiskan bhn2 di bawah ni dengan minyak sapi atau minyak masak. ( ni saya tumis dengan minyak matahari, sesaje jerr, hehe )

•10 ulas bawang putih dan 4 biji bwg sederhana besar dimayang.
• 1 paket kecil rempah Bukhari. Dalam 2 sudu besar gitu.
• 300gm tomato puree ( saya blend 3 biji tomato fresh jer, ni keje memandai namanye, heeee. )

Ok tumis sampai betul- betul masak. Psssst, saya letak gula 1 sudu besar.
Yang ni takdak dalam resepi tau.

Gaul- gaulkan rempah yg di tumis tu bersama beras n stok ayam tadi. Tanak sampai masak.

Sepatutnya ayam tu di goreng dan di masak bersama nasi.

Hehehe, sebab ayam yang saya rebus tadi dah empuk sesangat, nak hancur dah... saya gaul je ngn nasi yang dh masak tu.

Tu le keje saya, hentam sajaaa daa.

Jap naa, saya nak buat pencuk Nanas.

Serius tak tahu apekebenda 'pencuk nanas' tuuu... jap2 nak google.

*baru lepas google >>>

Haha.... dalca timun rupenye.

Lawak- lawak, entah pape saya ni kan




#PencukNenas a.k.a #AcarTimun.

Ni laa pencuk nenas tu .. hihi.. orang kelantan panggil 'acar Timun'. 

Sesuaiiiii sangat makan dengan Nasi Bukhari tadi.

Specialnya saya letak cuka epal, jadi ianya lebih sihat. Biasa kita letak cuka makan kan. Cuka makan tu tak bagus untuk perut.

Kaup balik dengan gula secukupnya dan sedikittttt garam.

Siap... smentara tggu nak makan, letak dalam peti ais.

No comments:

Post a Comment


Okeyy, Jom kita masuk dapur dan mula masak!!